Design dit eget smykke
Udover de fælles mål i faghæfterne for håndarbejde og sløjd, som kan findes
på undervisningsministeriets hjemmeside, har jeg valgt at se på et af de
sluttrin som gør sig gældende for begge fag:
Design og produkt
Undervisningen skal
lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
·
forstå
kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning,
udførelse og evaluering
·
udtrykke sig
gennem skabende håndværksmæssigt arbejde
·
fremstille
produkter med udgangspunkt i egne ideer
·
formgive med
personligt præg
·
bruge
omverdenen som inspirationskilde
·
bruge it og
medier i arbejdsprocessen
·
eksperimentere
med materialer, teknikker, farver, form og funktion
·
forholde sig
til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ
synsvinkel
·
sætte ord på
designprocessen.
Disse punkter
har jeg været igennem i det forløb ”design dit eget smykke” som jeg vil
beskrive i denne opgave. Jeg vil først beskrive hvad et smykke er. Dernæst vil
jeg beskrive hvilke inspirationer jeg har fået til mit smykke og komme ind på
min idéudvikling. Herefter vil jeg vise min design proces, hvor jeg samtidig
viser hvilke metoder, håndværk og materialer jeg har undersøgt og hvilke jeg
har anvendt. Hertil vil jeg give min egen vurdering af mit endelige produkt,
herunder kritik. Til slut vil jeg give et bud på et undervisningsforløb omkring
arbejdet med smykker.
Hvad er et smykke?
Et
smykke er en genstand, båret
udelukkende for syns skyld. Det er altså ikke en beklædningsgenstand i gængs forstand, men noget man bærer uden på påklædningen, eller direkte på kroppen.
Et smykke kan laves i forskellige materialer, herunder også af genbrug, det er
hvad man gør det til. Men det er vigtigt at se på hvilket æstetisk udtryk det
giver og ikke mindst signalværdien. For mig kan et smykke også være i form af
piercinger og tatoveringer, men i åbent forum på seminariet valgte vi at dette
ikke indgik under definitionen af smykker.
Inspiration
Som inspiration har vi været på studietur i København.
Dette har givet os baggrund for arbejdet med at designe vores eget smykke, hvor
vi har kunnet tage udgangspunkt i en eller flere af udstillingerne:
- Rokoko-mania: Det vildt groteske og overdrevne
- Dansk designcenter: Det bæredygtige princip, de nye materialer
- Skt. Loye - en smykke og korpus udstilling
Efter at have set de forskellige udstillinger blev jeg meget
inspireret af designeren Nikoline Liv Andersen som havde lavet kjoler, hvori
hovedmaterialet bestod af sugerør. Jeg tænkte straks at jeg ville lave noget
lige så grotesk og overdrevent. Og kom på ideen at skulle bruge farveblyanter i
mit smykke.
Idéudvikling
Jeg startede med at brainstorme i form af tegninger hvordan
mit smykke med farveblyanter kunne se ud:
Designproces
Jeg havde både købt farveblyanter med farve udenpå som set
på billedet ovenfor, og så havde jeg købt farveblyanter med alm. træfarve
udenpå.
Jeg valgte at lave min prototype i de træfarvede blyanter.
Jeg havde ideen til at blyanterne skulle væves sammen af tråd. Her kom det
første problem til syne: da jeg begyndte at væve gled blyanterne fra hinanden
og det samme med en hæklet snor. Hvis jeg strikkede dem sammen kom de ikke til
at sidde i den form jeg ville have.
Herefter begyndte jeg at væve den voksede bomuldstråd
omkring blyanterne:
Dette gav ikke det udtryk jeg ville have i mit smykke. Jeg prøvede
at hækle tråden i stedet ude i hver ende, men da den voksede bomuldstråd har
den effekt at det ”klister” blev det hæklede stykke ikke særlig pænt.
Jeg gik tilbage til at hækle men i stedet for i nylon tråd.
Jeg lavede en dobbelt stangmaske og målte hvor lang den skulle være for at kunne
blive vævet omkring blyanterne 2 gange + selve kæden. Jeg valgte at hækle i
grøn nylon snor som ville give smykket et lidt mere overdrevent udtryk.
Opskrift: Lav to omslag om nålen, stik nålen
igennem masken. Slå om igen, træk igennem den første maske. Slå om og træk
igennem de to første masker. Gentag igennem to masker til. Slå om nålen en
sidste gang og træk igennem de to sidste masker.
Som det kan ses på billederne, sidder
de to hæklede snore, som skal udgøre kæden ikke lige overfor hinanden og dermed
ville smykket side skævt, hvis den skulle afsluttes her. Jeg valgte derfor med
en tynd alm. sytråd i den grønne farve, at sy dem sammen i enderne, så de kom
til at sidde lige overfor hinanden.
Ud fra denne opgave
har jeg indset hvor meget, at jeg synes, det er en vigtig del i undervisningen
at beskæftige sig med at designe noget selv. Jeg mener at arbejdet er en kilde
til stor glæde for de fleste. I designprocesser er der sat fokus på skabende
håndværk med personligt udtryk som resultat. Det personlige udtryk opstår ved
at give tanker, ideer og følelser en konkret form og ved at eksperimentere med
form og materialer.
Inden for design vil
det færdige produkt kunne placeres inden for spændingsfeltet Form, Funktion og
Udtryk. (se modellen nedenfor) Disse parameter er også til stede i designet af
mit eget smykke.
Jeg synes at det
udtryk jeg ville have i mit smykke, overdrevenhed og det groteske, er kommet
til syne. Selvfølgelig vil man altid kunne videre udvikle det og gøre det
vildere.
Undervisning i skolen
Ud fra min egen
designproces og ud fra den opgave jeg har fået stillet med at designe mit
smykke selv ville jeg ikke give eleverne frit valg i design af smykker. Jeg
mener at dette er et alt for stort emne og jeg som lærer ville skulle kunne
mange teknikker. Måske hvis det var et valgfag i 9.klasse og eleverne havde
arbejdet med mange teknikker kunne man overveje denne arbejdsproces med smykker
som en afsluttende opgave. Dog mener jeg at designprocessen af deres eget
produkt godt kan komme til syne bare i en mere lukket opgave. F.eks. at læreren
udvælger specifikke materialer til designet, evt. også teknikker.
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i en 5.klasse
der skal arbejde med smykker. Jeg har også valgt at undervisningen omkring smykker
kun foregår i faget Håndarbejde – 2 lektioner om ugen i 5 uger.
Emnet er smykker af genbrug:
Det er
vigtigt i sådan et fag at vide at der er forskellige hastigheder i en
smykkefremstilling. Eleverne har forskellige baggrunde og derved forskellige
færdigheder til det håndværksmæssige. Det er derfor vigtigt at have meget
differentieret undervisningsmuligheder. Eksempel have ekstra opgaver til de
elever der bliver hurtigt færdige.
Inden
forløbet har eleverne tilegnet sig teknikker inden for hækling og strikning,
samt symaskinekørekort.
Slutmål
Undervisningen
skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig følgende:
·
Forståelse for kreative designprocesser, hvori
der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering i
forbindelse med smykkefremstillingen.
·
Kunne udtrykke sig gennem skabende
håndværksmæssigt arbejde.
·
Bruge omverdenen som inspirationskilde.
·
Forholde sig til det færdige produkt ud fra en
æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel.
·
Sætte ord på designprocessen.
·
Vælge hensigtsmæssige materialer, teknikker,
maskiner og værktøj
·
Have blik på bæredygtighed
Introduktion til smykkefremstillingen
Uge 1 – uge 4
De færdige
produkter som eleverne får udarbejdet tænker jeg skal udstilles. Det er derfor
vigtigt at eleverne på forhånd for at vide, at deres produkter udstilles,
således de ikke ”føler sig ført bag lyset” af læreren. Sådan en udstilling kan
have den virkning, at eleverne gør sig ekstra umage, når de på forhånd ved, at
deres produkter skal udstilles.
Jeg ville
samtidig inden arbejdsprocessen med smykkerne gennemgå de slutmål, som der er
sat op for forløbet, med eleverne.
I den
første lektion gennemføres en lærerstyret diskussion med eleverne om bæredygtig
hed og herunder hvordan der kan laves smykker af genbrugsmateriale. Diskussionen
på også gerne komme ind på smykkets funktion og betydning for opfattelsen af
dette.
Instruktion i arbejdstekniker
Herefter
gennemføres en inspirationsrunde, hvor eleverne fortæller hinanden, hvilke
typer smykker de kender. I den forbindelse kan man vise færdig lavede smykker
af genbrug.
Læreren
gennemgår de materialer, som eleverne har til deres rådighed (fx Plastikposer,
dåser, rester af stof fra f.eks. gamle t-shirts). Læreren demonstrer, forskellige
værktøjer og viser at man kan anvende hækling, strikning og symaskine.
Elevernes arbejdsproces
Læreren har
inden elevernes arbejdsproces valgt et eller to simple smykker lavet af genbrug
som alle skal lave inden deres egen design proces går i gang.
Progression i arbejdsprocessen
Hvis
eleverne arbejder hurtigt og effektivt, kan dehurtigt komme i gang med deres
eget smykke af genbrugsmaterialer. Det er vigtigt at eleverne viser læreren
skitserne og forklare hvad der skal laves, så læreren kan tage højde for, om
eleven kan nå at færdiggøre smykket inden for den afsatte tidsramme, eller om
det er acceptabelt, at eleven arbejder med denne opgave i nogle uger frem.
Alternativ:
Design processen
kan overvejes at lave i grupper. Dog skal man her tage højde for at det ikke er
elevens eget udtryk der kommer frem, men en blanding af gruppens. Samtidig kan
alle i gruppen ikke få smykket med hjem. Smykket kan så blive på skolen og være
udstillet som sagt tidligere.
Evaluering
Uge 5
Når
undervisningsforløbet er ved vejs ende, evaluerer læreren forløbet med eleverne
i et fælles forum. Dvs., at eleverne redegør for, hvad de har lært, og hvor
tilfredse de er med produktet.
Læreren
kan fx tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
·
Har du ændret dit syn på smykker af genbrug -
er smykker af genbrug ikke lige så flot som af ædelstene og metal?
·
Kan i se hvordan en designproces foregår –
eleverne og læreren kan gennemgå hvad for nogle processer de har været igennem.
·
Hvad er du særlig glad for ved dit design/produkt?
·
Hvad vil du gøre anderledes næste gang, du
skal fremstille smykker af genbrug?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar